h1

Elokuvamusiikin mystiikkaa

torstai, 15. kesäkuu, 2006

Anttoni Lehto on kirjoittanut mielenkiintoisen artikkelin ääniefektien ja musiikin merkityksestä Taru sormusten herrasta – Sormuksen ritarit -elokuvassa – tai, jos sallitte, yritän sanoa ”-audiovisiossa”.

On nimittäin huolestuttavaa, miten tiiviisti katsomme elokuvia, mutta miten heikosti edelleen tajuamme niitä myös kuuntelevamme. Elokuva kun on kuitenkin audiovisuaalinen taidemuoto, jonka ääniraitaa alkaa kipeästi kaivata heti kun sitä ei kuulu.

Kirjoittaja Lehto lähtee tarkastelussaan siitä olettamuksesta, että musiikilla on elokuvassa usein ”hypnoottinen” vaikutus. Sen tehtävänä on vähentää elokuvan fantastisten ulottuvuuksien vastustusta katsojassa. Niinpä scifi-, fantasia- ja kauhuelokuvissa käytetäänkin yleensä erityisen paljon musiikkia. Suurin osa tästä musiikista on ei-diegeettistä eli yksinkertaistetusti ilmaistuna sen lähde ei näy kuvassa.

Elokuvien musiikkia ja ääniefektejä tutkittaessa yhdenlainen jako voidaan tehdä niiden myyttisten ja lingvististen johtoaiheiden (teemojen) välillä. Myyttinen viittaa tässä merkitykseltään paikantumattomaan elementtiin, jonka rakentumisessa musiikilla on paljolti alitajuinen rooli. Esimerkiksi Tähtien sodassa (1977) kuullaan Voiman musiikillinen johtoaihe jo ennen kuin itse Voimasta on kerrottu elokuvan yleisölle yhtään mitään. Kerronnallisesti aiheen on tarkoitus viestittää muun muassa Voiman kaikkialle ulottuvasta vallasta ja kontrollia pakenevasta ominaislaadusta.

Lingvistinen aihe taas viittaa suorasukaisempaan musiikin käyttöön. Esimerkiksi aina kun Darth Vader tai muita Pimeän puolen edustajia astuu kuvaan, taustalta kuuluu ”Imperial March”. Yleisön on tällöin tarkoitus ymmärtää, että Pimeä puoli on loppujen lopuksi tunnistettavissa ja lopulta torjuttavissa oleva uhka, kun taas Voima on kaikkialla läsnä oleva, abstrakti ja hallitsematon… no, voima.

Tarussa sama kuvio toimii esimerkiksi Klonkun hahmon ja Sormuksen saattueen kohdalla. Klonkun teemaa toistetaan vain silloin, kun häneen viitataan tarinassa tai hänen hahmonsa näkyy kuvassa suoraan. Sormuksen saattueen teemalla taas on myyttisiä funktioita; sitä varioidaan heti alussa, jo ennen saattueen muodostamista, kun Frodo ja Sam lähtevät kotikonnuiltaan. Saattueen teema kuullaan täydessä muodossaan Rivendellissä, ja sen jälkeen aihe hajoaa osiin joukkionkin hajotessa Anduin-joen rannalla.

Frodo ja Sam lähtevät matkalle.

Lingvistinen musiikin käyttö perustuu siis suoremmin tietynlaiseen viittaussuhteeseen, kun taas myyttisten aiheiden osalta kyse on paljolti yleisen tunnelman luomisesta ja katsojien tunneresponssin aktivoinnista.

Anttoni Lehto: ”Teemana Sauron, valtasormus, musiikki ja narratiivi elokuvassa Taru sormusten herrasta – Sormuksen ritarit”. Wider Screen 1/2006, Elokuvamusiikki.

Advertisements

8 kommenttia

  1. En nyt aivan tarkkaan muista mistä elokuvasta oli kyse, mutta muistan kiinnittäneeni huomiota juuri taustamusiikiksi tarkoitettuun musiikkiin, joka loi, tai oikeammin yritti luoda hieman ennakkotunnelmaa siitä mitä tuleman pitää, kasata jännitettä, mutta muistan sen olleen liian päällekäyvää ja läpinäkyvää yrittämistä jolloin koko kohtaus ikäänkuin kärsi musiikin alla yrittäessään olla jännittävä. Ja kirjoitan mä joskus enemmän kuin kaksi virkettä. :)


  2. Mutta eikös idea ole just se että kuvan ja äänen pitäisi pelata yhteen, joten tuossa mainitsemassasi tapauksessa ääni on ”syönyt” sen kuvapuolen potentiaalin? Olen kyllä ihan samaa mieltä siitä, että joskus musiikki voi jopa häiritä screenin tapahtumiin keskittymistä. Tai toisinpäin – ajatellaanpa vaikka musavideoita ;)

    Mutta sellasetkin kokeilut on mahtavia, että jonkun leffan taustamusiikin vaihtaa toiseksi ja kaikki muuttuu audiovisio-kokonaisuudessa kuin taikaiskusta! Tällaisiahan on mm. Youtubessa tarjolla.


  3. Oletko kokeillut musavideoista poistaa ääntä tilapäisesti? Musavideosta riippumatta, menee hieman hämäräksi touhuksi :)


  4. Hei oliskohan hyvä idea pistää pystyyn sellaiset bileet, joissa katsellaan musiikkivideoita ilman ääntä ja tehtävänä on itse tuottaa kuvaan sopiva musiikki! Niin no joo, pitäisi kyllä olla aika laulu- tai ainakin läpsyttelytaitoinen porukka koolla. Mutta hyvä idea, ainakin teoriassa…

    Ja siihen kun saisi vielä yhdistettyä ilmakitarointia! Ou jee.


  5. Toisaalta elokuvan ”audiovisiossa” kuvan ja äänen ei aina tarvitse vain pelata yhteen, vaan ne voivat myös irtautua toisistaan ja näin muodostaa merkityksiä nimenomaan asettumalla toisiinsa nähden vastakkain. Näin esimerkiksi ääniraita voi ”kommentoida” kuvaa ja joskus myös toisin päin. Mieleen tulee elokuva Klute (1971), jossa elokuvan lopussa tarina suljetaan juuri vain ääniraidan avulla. Toisaalta vaikkapa elokuvissa Love is the Devil (1998) ja Dancer in the Dark (2000) monessa kohdin kuva ja ääni erkaantuvat toisistaan saaden aikaan eräänlaista ”audiovisuaalista kitkaa”, joka tavallaan antaa uusia merkityksiä elokuvalle, tai kuvan sekä äänen tapahtumille. Viimeksi mainittua on ansiokkaasti eritellyt eräskin mediatutkimuksen opiskelija aikoinaan Lähikuva-lehden artikkelissa. ;)


  6. Hahaa, tulipas vähän mainostettua itseä, tuliko? Mutta juu, oikeassa olet ja hyvä pointti tuokin. Näinhän se on, ettei kuva ja ääni tietenkään aina vedä samaan suuntaan… mikä tekee kokonaisuudesta aina vain mielenkiintoisemman.


  7. Totta, ääni voi kulkea eri suuntaan kuin kuva, mutta siten ettei se vie katsojaa pois kuvalta. Mielestäni molemmat toimii silloin hyvin yhteen kun ääneen ei kiinnitä huomiota siten että alkaisi kuuntelemaan sitä erikseen.


  8. Niin, ääni ja musiikki jotenkin elää paljon enemmän sen kuvan mukana kuin toisinpäin… ne ei saa viedä liikaa tilaa visuaalisilta nautinnoilta. Toisaalta joskus sekin on hienoa kun on kuvien kautta rakennettu jotain tilannetta ja sitten kuvailmaisu ”pysähtyy” ja musiikki ottaa sen paikan – siinä voi jopa herkistyä! (Kauheeta kun mulle tulee nyt vaan Titanicin eräskin kohtaus mieleen, mutta siinä ei tosissaan herkistytty… paitsi ehkä epäuskoiseen nauruun.)



Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: