h1

Vaadin metallia

tiistai, 18. heinäkuu, 2006

Kesällä ovat mielenkiintoisten elokuvien ensi-illat aika tiukassa. Täytynee siis alkaa ladata odotuksia 30-vuotiaan antropologin Sam Dunnin dokumentaariseen pläjäykseen Metal: A Headbanger’s Journey.

Traileri ainakin näyttää lupaavalta, mutta onkohan Dunnin tieteelliselle otteelle asetettu jo liiaksikin vaateita? Puolentoista tunnin pätkässä ei kovin syvällisesti katettane kolmen vuosikymmenen hevihistoriaa ja kaikkia metallimusiikin alalajeja, varsinkaan kun filmiryhmä on halunnut maantieteellisesti kattaa anglomaiden lisäksi mm. Saksan ja Norjan. Näiden lisäksi elokuvassa tarkastellaan vielä sellaisia pienenpieniä vaikkakin kieltämättä kivoja teemoja kuin sensuuri, uskonto, kulttuuri, sukupuoli ja seksuaalisuus.

Alan hiljalleen liikkua kohti sen hahmottamista, mitä kaikkea akateeminen tutkimus voi heveimmillään olla. Esimerkiksi Pennsylvanian yliopiston tutkija Karen Halnon on kehitellyt itselleen aivan huikean hienon tutkimusaiheen. Neljä vuotta kiihkeää kenttätyötä ja yksityiskohtaista sisältöanalyysia ei kuulosta edes uhraukselta, kun tarkastelun kohteena ovat Cradle of Filthin, Marilyn Mansonin ja Slipknotin kaltaisten hevibändien lyriikat ja lavaperformanssit.

Heavy metalhan on karnevalistista, selvä se. Halnonin mukaan se myös ehkäisee vieraantumista. Huh? Näin näpsäkästi hän asian ilmaisee:

Based on four years of concert fieldwork and extensive music media analysis (including bands such as Cradle of Filth, GWAR, Insane Clown Posse, Marilyn Manson, and Slipknot), this article shows how heavy metal music and its carnival culture express a dis-alienating politics of resistance. Applying Bakhtin’s multifaceted conceptualization of the carnival-grotesque, the author explains how grotesque realism in metal music and performances constitutes a proto-utopian liminal alternative to the impersonal, conformist, superficial, unequal, and numbing realities of commercialism and, more abstractly, a resistance to a society of spectacle and nothingness.

Selvä juttu. Siis metallimusiikissa ja -performansseissa havaittava bahtinilaisessa mielessä karnevalistis-groteski realismi tuottaa esi-utooppisen, liminaalisen vaihtoehdon mitäänsanomattomalle, mukautuvalle, pinnalliselle, epätasa-arvoiselle ja tylsistyttävälle konsumerismin todellisuudelle. Samalla tästä kaikesta seuraa vastavoimaa spektaakkelin ja tyhjyyden yhteiskunnalle. Tai jotain.

On siinä meillä kanssa. Tuota liminaalista ulottuvuutta pitäisi Bahtinin valossa vielä vähän purkaa.

Ehkäpä laitan vähän Metallicaa soimaan ja mietin, mitä ihmettä tämä kaikki oikein tarkoittaa.

Karen Bettez Halnon: “Heavy Metal Carnival and Dis-alienation: The Politics of Grotesque Realism”. Symbolic Interaction, Winter 2006, Vol. 29, No. 1, Pages 33-48. (abstract)

Mainokset

4 kommenttia

  1. Aika laiha otanta oli tuossa heavy metallin edustajistossa. Tästäkin pystyisi keskustelemaan niin kauan kunnes jo aika loppuu. :)


  2. Niin tarkoititko tuossa dokumentaarissa vai Halnonin tutkimuksessa? Ehkäpä kummassakin. Tietysti olisi kiva mietiskellä sitä, mitä Marilyn Mansonin ja Slipknotin faneja tarkastelemalla saa selville heavyn olemuksesta… saati sen yhteiskunnallisesta merkityksestä. Voisi ainakin kuvitella, että hevikeikoilla ihmisten syvällinen haastatteleminen on varsin vaikeaa (”Pysähdy nyt edes hetkeksi, kuuletko, lopeta tuo pään heilutus! Hei! Voisitko nyt olla paikallasi, että saan kysyttyä sinulta näitä tarkkaan harkittuja, sosiaalisesti tiedostavia kysymyksiäni ja kirjoitettua vastaukset ylös!!!”) :P


  3. hevisieluni ei anna rauhaa ellen edes mainitse, ettei ainakaan omasta mielestäni Manson eikä Slipknot ole kumpikaan heavya :D, mutta totta, varmasti työnsarkaa olisi tuossa haastattelu-urakassa. Mutta jos saat tuollaisia kysymyksiä vaikkapa aikaiseksi, voin pyrkiä vastaamaan niihin. Mansonia en ole livenä nähnyt, mutta Slipknot 3 kertaa. :)


  4. Hahaa, kaipaat siis haasteita? Saamasi pitää!



Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: