h1

Tiedon valtaväylälle

maanantai, 31. heinäkuu, 2006

Erään kodinkonefirman koko sivun mainospanostus sunnuntain Hesariin taisi huomioväreistä ja muista hyviksi havaituista tehokeinoista huolimatta mennä monelta ohi. Lehteen oli pykätty kutkuttava tarjous, joka lupasi laajakaistan tilaajalle 100 euron alennuksen eräästä tietokonemallista. Tätä lukiessa tuli mieleen, että kyllä markkinointiosastolla nyt on tosissaan mietitty, miten kone tehdään houkuttelevaksi.

Tietokone on asiantuntijan testaama ja käyttötarkoitukseensa sopiva.

Nii-in, olisikin todella ikävää, jos tietokone ei lainkaan soveltuisi käyttötarkoitukseensa ja se tässä mainoksessa avoimesti ilmoitettaisiin. Ja että asiantuntijan testaama!? Huisaa. Mielikuvitukseni laukkaa jo villisti — kukakohan konetta on testaillut, missä ja miten? Mutta eipä innostuta. Itse tekstistä selviää, mihin tietokone on tarkoitettu: tiedonhakuun ja kotitehtävien tekoon.

Tällä pääset helposti kaikkiin internetin hyödyllisiin palveluihin, kuten vaikka verkkopankkiin tai kirjaston sivuille.

Aivan niin. Koululaisen ja opiskelijan unelma toki on kompakti kone, jolla pääsee kotoa käsin ihan kirjaston sivuille asti. Sama kun autoa mainostettaisiin tähän tapaan: ”Tällä autolla nuorikin kuljettaja pääsee helposti lähikauppaan ja takaisin. Asiantuntija on testannut, että vilkku toimii ja auto soveltuu taskuparkkeeraukseen. Tällä autolla kun liikut, kaupasta ei myöskään tartu mitään ylimääräistä tai turhaa mukaan.” Tehokasta mielikuvamarkkinointia… tai sitten ei.

Aiheeseen hieman liittyy myös tämän päivän piristys, joka on sympaattisin blogilleni päätynyt google-haku ikinä: ”mitä kaikkea tietokoneella voi tehdä”.

Mainokset

3 kommenttia

  1. Käsittämättömän avuttomiahan nuo mainokset joskus ovat. Tietokoneen ja nettiyhteyden mainostajat tosiaan voisivat pystyä parempaan, mutta liian moderniksi ei kannata mennä, että aloittelija näkee mainoksessa myös jotain houkuttelevaa. Sama asia kuin kaikessa muussakin tietoyhteiskuntaan liittyvässä, kehitys on niin nopeaa ja kontrolloimatonta, että kukaan(tässä tapauksessa tavallinen tallaaja ja hänen kiinnostusta hakeva mainostaja) ei pysy kyydissä. Webbi ollut käytössä reilut 10 vuotta, yleisessä käytössä vähän alle 10v, mutta auto käytössä 100


  2. aargh, pitäisi jo oppia, että wordpress ei siedä pienempi/isompi kuin merkkejä. Tässä loppu viestistä:

    yli 100 vuotta ja yleisessä käytössä lähemmäksi 50v. Auton käyttötarkoitus ei ole muuttunut mihinkään koko aikana, mutta webin suosituimmat käyttötarkoitukset ovat vasta vuoden tai muutaman vanhoja ja uusia syntyy koko ajan. Sanoisin että auton ja nettiyhteydellä varustetun tietokoneen mainostamisen erot johtuvat näistä tuttuuskysymyksistä.
    Minunkin blogiin tultiin tänään sympaattisesti google-haulla ”tukahduttaa kaikki inhimilliset tunteet” :)


  3. Totta tuokin, auto- ja tietokonemainokset ovat kuin eri planeetoilta. Auton kohdalla tosin kohderyhmäajattelu on usein suhteellisen helppo nähdä itse mainoksesta, mutta tällaiset tietokonejutut ovat juuri siinä niin käsittämättömiä, että on joskus vaikea ymmärtää, keille ne on tarkoitettu (paitsi sitten pelkkiä teknisiä speksejä sisältävät luettelot). Tätäkin konetta yritettiin kai luoda houkuttelevaksi nuorille tai opiskelijoille, jotka ovat hankkimassa laajakaistaa — ja nuoret nyt tuskin lämpenevät tällaisille ”voit hoitaa pankkiasiasi verkossa” -tyyppisille perusteille. Jos toisaalta kohteena on vaikkapa nuoren opiskelijan vanhempi tai isovanhempi, niin siinäkin mennään mielestäni metsään. Jos kirjoitetaan rehellisesti sellaiselle, joka ei tiedä tietokoneista tai netistä mitään, täytyisi mm. noiden lyhenteiden käyttöä vähän miettiä tarkemmin.

    Sinänsä tietokoneen ja laajakaistan kytkykauppa voi olla hyväkin idea.

    Ja aivan loistava tuo google-hakusi!! Pitäisiköhän perustaa oma kategoria, jossa voisi raportoida parhaista hauista? :D



Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: