h1

Nyt kaikki pelejä suunnittelemaan!

torstai, 23. marraskuu, 2006

Yksi huomenna alkavan konferenssin puhujista on Mark Overmars, tietojenkäsittelytieteen professori ja Center for Advanced Gaming and Simulation (AGS) -tutkimusinstituutin johtaja (bio löytyy täältä). Hän toimii myös perustamassaan yrityksessä, joka tuottaa softaa pelinkehittäjä-harrastelijoiden tarpeisiin: sen kun lataatte Game Makerin ja annatte visioittenne todentua.

Tai niin. Huomaan, että noin yksinkertaisessa pelintekijässä on sama ongelma kuin joskus muinoin oli (ja ehkä on vieläkin) webieditoreissa: pitäisi ensin olla nerokas idea, josta lähtee liikkeelle ja jonka päälle alkaa systeemiään rakentaa. Ideaa taas voi olla vaikea hahmottaa edes alkuun, jos ei tiedä, mihin kaikkeen tekniikka taipuu. Ollaan muna–kana-tilanteessa. Ainoa järkevä etenemistapa on kehitellä jonkunlainen lähtöidea, testata onko siitä mihinkään, todeta ettei ole, palata takaisin ja korjata premissejä. Sitten yrittää uudelleen. Iteratiivisesti.

Harmi vain, ettei ainakaan minun kärsivällisyyteni oikeasti riitä tällaiseen toimintaan.

Ehkä tässä paljastuu joitain syitä myös sille, miksi maailmassa syntyy inhimillisesti katsoen niin harvoja mestariteoksia, vaikka tekniikka mahdollistaa meille kuulennot ja nanorobotit. Ihminen on tyhmä, laiska ja mukavuudenhaluinen, eikä noista ominaisuuksista taida olla neronleimausten jalansijoiksi.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: