h1

Pala suklaata jokaiseen päivään

keskiviikko, 6. joulukuu, 2006

Luin aamulla eräästä Hesarin blogista, että Fazerilla on myynnissä hulppea funkissuklaarasia, hinta 145 euroa. En ole suuri suklaan ystävä, mutta suklaa on mielestäni silti hieno ja tärkeä asia maailmassa. Erityisen merkittävää siinä on se, miltä se näyttää. Suklaalla on ihmeellinen kyky näyttäytyä tilanteesta riippuen herkkänä, kutsuvana, terveellisenä, syntisenä tai yksinkertaisesti himottavana.

Niinpä siirryin Fazerin sivuille tirkistelemään, olisiko firmalla tarjolla minun makuuni sopivaa suklaapornoa.

No, eipä ollut. Mainitut suklaasivut eivät niinsanotusti kommunikoi firman lukuisten arvokkaitten ja luksuksena markkinoitavien tuotevaihtoehtojen autuaaksi tekevyyttä.

Fazerin huolella käsin väkerretyt suklaapallurat ovat varmasti hyviä. Niistä otetuista kuvista tätä ei kuitenkaan voi päätellä. Kuvat antavat lähinnä vaikutelman siitä, että ne on otettu vessassa, loistelampun paahteessa ja valokuvaajan hihan toimiessa kuvausalustana. Lähikuvissa näkyvät elegantisti myös sekä linssiin että itse suklaamöllykkään kiinnittyneet pölyhiukkaset.

Entäs näitä herkkuja hehkuttava teksti sitten? Copyn epäilemättä valtaisa panostus mainosmateriaalin tekstuaalisiin nyansseihin lämmittää tällaisen vanhan pilkunviilaajan sydäntä:

KÄSINTEHDYT KONVEHDIT
Valikoimassa on laaja valikoima käsintehtyjä suklaakonvehteja
Konvehtien hinta on 62,00/kg
Kuvissa osa valikoimaa, tuoteselosteet löydät täältä

Ja entäs tämä yksinkertaisen tyylikäs lause:

Nämä rasiat pakataan käsityönä Kluuvikadulla ja sisältävät Fazerin herkullisia käsintehtyjä suklaakonvehteja.

Hyvät naiset ja herrat siellä Fazerilla. Kun kerran valmistatte ikiaikaisella reseptillä muhevia ja maukkaita suklaita, jotka maksavat niinsanotusti hunajaa, eikö niitä kuvaavan mainonnan tulisi myös osaltaan tukea vaikutelmaa hallitusta ja viimeistellystä tuotevalikoimasta? Tässä tapauksessa tekstien ja kuvien kotikutoisuus ei liene sympaattisuudessaan ostopäätöksiä edistävä tekijä. Ja kuka tietää, josko webisivuihin panostamalla se online-myyntikin lähtisi yllättäen nousuun.

Kuvan suklaa ei liity kyseessä olevaan tapaukseen.

Advertisements

4 kommenttia

  1. Onkohan Fazer-kriittisyydellä mitään tekemistä sen kanssa, että on Hollannissa oleskeleva on tavallaan keskellä keskieurooppalaista suklaakulttuuria? Tuli vain mieleeni, että esim. belgialaiset suklaathan ovat kuitenkin ihan omaa luokkaansa verrattuna sinivalkoisiin tai ruotsalaisiin suomessa tunnettuihin suklaisiin. Eikö?


  2. […] Kaiken pelitys -blogissa arvostellaan Fazerin suklaisia nettisivuja: “Kun kerran valmistatte ikiaikaisella reseptillä muhevia ja maukkaita suklaita, jotka maksavat niinsanotusti hunajaa, eikö niitä kuvaavan mainonnan tulisi myös osaltaan tukea vaikutelmaa hallitusta ja viimeistellystä tuotevalikoimasta? Tässä tapauksessa tekstien ja kuvien kotikutoisuus ei liene sympaattisuudessaan ostopäätöksiä edistävä tekijä.” […]


  3. Voi hirvitys! En ole aikaisemmin ko. sivuilla käynyt, kirjoitat todella asiaa.


  4. Kyllä, myönnän että elän autuaana keskellä ”keskieurooppalaista suklaakulttuuria”, mutta se ei kauheasti lohduta jos ei suklaata halua syödä… Sitä paitsi Fazerin sininen on hyvää suklaata, eikös olekin?

    Hollannissa on kyllä käsintehtyjä suklaakonvehteja myyviä puoteja, mutta sanoisin, että niissäkin esillepano on enemmän kuin puoli ruokaa. Tai niin, kun en edelleenkään syö suklaata niin mistäs minä sen tiedän :P



Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: