h1

Rajapinta

lauantai, 16. joulukuu, 2006

Nimimerkki barrett nosti pari päivää sitten Clay ShirkynA Story too Good to Check” -jutun kommenttiketjussa esiin muutamia kysymyksiä SL:stä. Nämä ovat niin kihelmöivästi naulan kantaan, että nyt on pakko siteerata:

Why do people build stairs and delicate escalators, if they can fly?

Why do they spend money (real or virtual) buying chairs if they cannot get tired?

Why do they replicate their rather low quality RL architectural, physical environment _exactly_ in SL when they have the tools to create _anything_ they want?

Why does everyone look like in SL as if they were from the front page of People magazine? Are there any ugly (normal, handicapped, not-so-cute, and/or with disabilities) people there at all?

Fantasia periaatteessa mahdollistaa meille mitä tahansa, mutta olemme niin monin näkymättömin säikein kiinni siinä sosiaalisesssa todellisuudessa, johon olemme tottuneet, ettemme noin vain pääsekään hyppäämään lentoon.

No, ainakin voimme koittaa leikitellä uusien mahdollisuuksien ja erilaisuuksien ajattelemisella.

Olen odottanut sitä päivää, jolloin virtuaalimaailmoihin kuvitellut asiat kiertyvät takaisin reaalitodellisuuteemme fyysisinä objekteina. Olisiko se yksi juonne siinä uusmaterialismissa, se?

Pientä vihjettä tulevasta antaa SL:n kylkiäisfirma Fabjectory – ”Got a Virtual World? Let us Make it Real. (click here)” – joka myy esimerkiksi avatar-replikoita, siis konkreettisina mallinnoksina.

Sitten kun virtuaalitodellisuuteen suunniteltuja hahmoja ja objekteja saa käännettyä takaisin fysiikan lakien hallitsemaan aineelliseen todellisuuteemme niin, että ne myös simuloivat digitaalisen olemassaolonsa tapaa, saatetaan päästä käsiksi jo aika vinkeisiin tilanteisiin.

Vapiskaa, postkyberpunkkarit.

Edit: Täältä löytyy lisää vaikuttavia esimerkkejä.

Mainokset

2 kommenttia

  1. Sinällään ei 3D-objektien tuominen pois koneiden maailmasta reaalimaailmaan ole mitään uutta. 3D-tulostusta käytetään usein protojen teossa, mikäli laitteet on jo maksaneet itsensä takaisin, saa prototyypin materiaalikustannuksilla.

    Mielenkiintoista on tuossa Fabjectoryssä kyllä se, miten esimerkiksi Wow-pelaajat siihen suhtautuvat. Enää ei heidän tarvitse olla erossa pelihahmoistaan ollessaan liian kaukana tietokoneesta. Huolestuttavaa itseasiassa. Tai tosiaan SL-”pelaajat” samassa tilanteessa.

    Sinänsä on toisarvoista tässä yhteydessä se, miten tuo 3D-tulostus käytännössä tapahtuu, yleensä se kai on kerrostamalla tehtyä, mutta on niitä nähty materiaalinpoistotekniikoillakin valmistettavan. Siis niitä prototyyppejä. Nuo SL/3D-avatarit tosin lienevät niin monimutkaisia että vain tuo kerrostaminen tullee kyseeseen.

    Jahas, sitten jos jättäisi ylläolevan kommenttini lukematta uudelleen, oikolukumaisesti, niin voisin huoletta luulla sen olevan edes jotenkin koherentti ja aiheeseen hyvin mainiosti soveltuva.


  2. No mutta sitähän se on! Kiitos valistuksesta :)

    Mietin itsekin sitä, millaisilla argumenteilla pelaajille voidaan markkinoida kyseistä palvelua. Voisin kuvitella, että todellinen 3D-malli omasta avatarista tekee hahmon paljon todellisemmaksi… siis enemmän olemassa olevaksi, konkreettisemmaksi, käsissä hypisteltäväksi ja mukana kuljetettavaksi. Miten se mahdollisesti muuttaa pelaajan suhdetta hahmoonsa? Voiko pelaaja sen jälkeen ajatella, että hahmo onkin ns. oikeasti olemassa tässä fyysisessä maailmassa ja vain sen pikseliversio seikkailee virtuaalimaailmassa? Aineellinen ruumis ja aineeton sielu… hmmm… vaikka tässä tapauksessa syntymä on tapahtunut nurinkurisesti aineettomasta aineelliseen maailmaan.

    Jännä juttu sinänsä sekin, että mainitunlainen 3D-hahmoutus (hahmotus?) voisi kerrankin toimia sekä pojille että tytöille, kummallakin sukupuolella kun on omat nukkeleikkinsä ja -kulttuurinsa, vaikka poikien figuureihin ei tietenkään saa viitata puhumalla nukeista.



Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: